Pages

Monday 14 February 2011

~Berubahkah Aku?~



Berubahkah aku hanya bila ada sesuatu
Terus aku pulang pada sikap sebelum kuberubah
Hanya sekedar sesuatu tak berapa lamapun itu
Jarang kuterendap dalam sikap dimana kuberubah


Tuhan aku hanya manusia 
Mudah berubah lagi dalam sekejap
Tuhan aku ingin berubah
Dan kubertahan dalam perubahanku


Tengah study sambil dengar lagu nasyid. Memang layan habis la. Tiba-tiba ada lagu dari edCoustica bertajuk Berubah. Petikan lirik nasyidnya  itu mungkin kata kata yang tepat mewakili diri aku saat ini. Aku bertanya pada diri aku, kenapa manusia berubah bila hanya sesuatu yang dialaminya seperti masalah, kecelakaan, atau kerana ada sesuatu yang diinginkannya.

Hidup ini bila dah senang, kita selalu lupa dan alpa. Bila susah, baru nak meraba-raba mencari sesuatu dengan tiba-tiba. Ahh.. sama ja semua. Aku pun sama. Kenapa dengan kita semua?

Apabila ditimpa musibah, kita pasti akan kembali kepada pencipta kita..
Tanpa jemu meminta, berdoa..
Rasa putus asa sudah tiada..

Bila hajat dikabul, doa diterima…
Kita kembali kepada fitrah lama..
Tatkala nafsu mula bermaharajalela....
     
Adakah kita mahu hidup terus terpesong selamanya? 
Tanpa pedoman dalam dada..
Entah kemana arah tujunya…

Terus lupa pada Yang ESA..
Pencipta alam semesta..
Tiada tandingan kuasa-Nya.


Aku bagaimana? Aku ingin berubah. Meninggalkan dosa dan noda hitam yang bernanah. Mahu kembali ke jalan yang diredhai..
           
            Ketika sedang menulis entri ini, meluahkan tinta-tinta dari hati. Teringat aku, ada insan pernah bermadah. Katanya:

Orang segera mengingat Allah SWT ketika bencana datang bertubi - tubi menimpa dirinya. Orang segera mengingat Allah ketika permasalahan terus menghimpit dirinya. Orang akan segera meminta pertolongan Allah ketika dia sedang ingin bercita-cita pada sesuatu yang ingin segera didapatkannya. Tapi manusia akan segera terlupa ketika kebahagian sedang ia jalani.”

            Ya..ALLAH, ampunilah dosa-dosa ku ini…aku ingin berubah hanya kerana MU. Aku impikan kebahagiaan dan keredhaan dalam setiap langkahku ini... Setiap langkah ini aku harap akan beroleh ketenangan dan hidayah dariMu... Insyaallah... Aminnn....







No comments:

Post a Comment