Pages

Thursday 27 September 2012

Fikir Dulu Sebelum Makan Bakso.....

sekadar gambar hiasan

Tadi masa aku nak makan tengah hari, kawan aku ni tempah bakso.
Aku pula standard orang Melayu la, nasi putih dengan  lauk campur.
Sambil menunggu bakso kawan aku sampai, aku dah mula makan dulu.
Tengah asyik makan, tiba-tiba aku teringat cakap seorang pensyarah aku pasal bakso.

Dalam kelas tutorial aku sebelum ni ada seorang pelajar dari Indonesia.
Semasa sesi suai kenal, pensyarah aku ada bertanya pada dia.
Dekat tempat tinggal dia memang terkenal dengan bakso ke?
Dia jawab ye…

Pensyarah tu pun bercerita tentang satu kejadian yang berlaku sewaktu di pergi ke Indonesia.
Dia cakap teringin makan bakso di Indonesia , waktu dia pergi sana dulu.
Lepas tu dia Nampak satu kedai jual bakso yang letak sign board besar bertulis BAKSO ASU.
Dia pun ajak kawan dia pergi sana, sebab nampak meriah kedai tu.
Last-last kawan dia cakap; pergi la kalau kau sanggup makan situ.

Pensyarah aku pun jadi hairan, kenapa kawan dia cakap macam itu.
Walhal, kedai itu nampak bersih dan cantik.
Selepas diterangkan oleh kawan dia.
Dia batalkan hasrat nak makan bakso di kedai tu.
Malah batalkan hasrat untuk makan bakso di Indonesia.

Kamu semua nak tahu kenapa dia batalkan hasrat dia….
nak tahu tak??

Jeng-jeng-jeng…………

Rupa-rupanya…..

BAKSO ASU tu maksudnya  BAKSO DAGING ANJING….

Erkk………..

Lepas ini, siapa-siapa yang nak makan bakso tu selidik-selidik dulu ye….
Tak semua kedai jual bakso asu kat Indonesia tu…
Ada je kedai yang halal…
So kena pandai-pandai pilih dan cari….

Sekadar berkongsi cerita dari aku…………adios J



No comments:

Post a Comment